inside-banner

کاربردهای پایپینگ، در چه مواردی است؟

کاربردهای پایپینگ، در چه مواردی است؟



پایپینگ یا همان لوله های صنعتی معمولا به شکل استوانه ای طراحی و تولید شده اند؛ که به وسیله ی اتصالات مخصوص  به خود با فرم دهی خاص به یکدیگر وصل می شوند. بیشترین کاربرد لوله های استوانه ای و اتصالات و دیگر تجهیزات پایپینگ، معمولا  برای انتقال انرژی و یا دیگر سیالات از مکانی به مکان دیگر، می باشد. در ادامه ی این مطلب شما را به طور کامل با کاربرد های پایپینگ آشنا خواهیم کرد؛ پس با ما همراه باشید.

 

کاربردهای پایپینگ، در چه مواردی است؟ چشم انداز صنعت


به شکل کلی لوله کشی های صنعتی برای ساخت و ساز و تعداد زیادی از زیر ساخت های عمرانی مثل نمونه های زیر کاربرد دارند:


ساختمان‌ سازی
پتروشیمی
نفت و گاز
سازه‌ های دریایی
صنایع غذایی
کشاورزی
نیروگاه
راه ‌سازی
شهرسازی
تصفیه فاضلاب
لایروبی
ساخت مواد نیمه رسانا
تهویه



پایپینگ از چه اجزایی تشکیل شده است؟


سیستم های پایپینگ یا لوله کشی صنعتی دارای اجزایی مثل لوله، انواع اتصالات، تیوب، فلنج، گیره، صافی، شیرآلات، ابزار دقیق، گسکت، پیچ و مهره، شلنگ فشار قوی، جدا کننده ها، دمنده ها یا کمپرسورها، پمپ ها، سازه‌های ورودی و خروجی، ایستگاه‌های بوستر (تقویت کننده)، جریان سنج‌ها (Flowmeter)، تاسیسات ذخیره ‌سازی متصل به لوله، انواع سنسور ها می باشد. 


در سیستم های پایپینگ علاوه بر مواردی که در بالا به آن اشاره شد، از تجهیزات کنترل خودکار مثل کامپیوتر ها و سیستم های ارتباطی نیز استفاده می شود. منظور از سیستم های ارتباطی همان کابل، مایکروویو و ماهواره است. برای کسب اطلاعات کامل تر و دقیق تر در این باره می توان مقاله ی آشنایی با تجهیزات پایپینگ چیست را مطالعه کنید.


یکی از تجهیزات این سیستم، ایستگاه های تقویت کننده می باشد که تنها به منظور خطوط لوله های طولانی که بیشتر از یک دستگاه پمپاژ احتیاج دارند، مورد استفاده قرار میگیرد. فاصله ای که بین ایستگاه های تقویت کننده برای خطوط لوله های طولانی وجود دارد، تقریبا 50 مایل می باشد. 


همین طور در پایپینگ هایی که به منظور انتقال سیالات برودتی مثل گاز طبیعی مایع و دی اکسید کربن مایع، استفاده می شود؛ برای نگه داشتن دمای سیالات در زیر دمای بحرانی، تبرید ها را به کار میگیرند.



پایپینگ در صنایع نفت و گاز


همانطور که گفته شد یکی از کاربرد های پایپینگ، در صنعت نفت و گاز می باشد. معنای لغوی piping، طول و یا فرم لوله ای می باشد که از جنس فلز یا پلاستیک و یا سایر مواد تولید شده می باشد؛ اما پایپینگ در صنعت نفت و گاز به معنای طراحی کردن، ساخت، مدیریت و برسی همه ی قسمت ها و مورد های ضروری در راستای بهبود عملکرد و کم شدن هزینه ها می باشد. در صنعت های نفت و گاز پایپینگ شامل دو قسمت است؛ یکی مربوط به آشنایی با مفاهیم اولیه طراحی و همین طور نصب لوله ها می باشد و دیگری مربوط به کار با نرم افزار های طراحی آن طبق CAD است.

 

تجهیزات پایپینگ چیست چشم انداز صنعت

 

خطوط لوله در طراحی پایپینگ صنایع نفت و گاز

 

طراحی سیستم های پایپینگ طبق دسته بندی های مربوط به لوله، شامل سه بخش است: لوله های فشار قوی یا متوسط و یا ضعیف. این سیستم به وسیله ی یکی از این گروه ها طراحی و اجرا می شود.


به دلیل بیشتر شدن تمایلات کشور های صنعتی به واردات نفت و گاز، آشنایی با طراحی با روش های اقتصادی تر خطوط لوله های انتقال نفت و گاز ، اهمیت بیشتری پیدا کرده. تمرکز اصلی در طراحی های مربوط به خطوط لوله ها، امنیت می باشد. این خطوط باید به گونه ای طراحی شوند که بهترین مسیر برای آنها انتخاب شده باشد، همچنین ضخامت پوشش طوری باشد که میزان و نوع سیال انتقال دهنده در بالاترین امنیت موجود و در کمترین احتمال بروز خطر منتقل شود. بهتر است مطلب آشنایی با اصطلاحات فنی در پایپینگ و معنی آنها (بخش اول) را نیز بخوایند.


دیگر موردی که در زمان طراحی خطوط لوله در پایپینگ صنایع نفت و گاز باید به آن دقت کرد، شرایط محیطی و جغرافیایی منطقه است. به عنوان مثال زلزله خیز بودن منطقه ای که قرار است لوله ها نصب شوند، لوله های نصب شده در زیر دریا و .... .


 بنابراین شناخت انواع لوله های استفاده شده در صنایع نفت و گاز، دارای اهمیت می باشد. تا بتوان در هر منطقه با توجه به شرایط آن بهترین لوله را نصب کرد. به عنوان نمونه در مکان های پر تردد مثل جاده ها، خطوط ریلی باید از لوله های ضخیم تر استفاده می شود.


عضویت در خبرنامه

لطفا منتظر بمانید ...